SELATPANJANG - Hidayah Allah SWT datang kapan saja dan kepada siapa saja. Senin (6/6/2016) siang seorang perempuan beragama Budha bersyahadat dan memantapkan hatinya untuk memeluk agama Islam.

Pantauan GoRiau, perempuan yang bersyahadat itu sebelumnya bernama Nora Binti Culai (33) warga Jalan Pelabuhan Desa Beting Kecamatan Rangsangpesisir, Kepulauan Meranti, Riau.

Pengsyahadatan Nora dituntun oleh Mustafa SAg MM di Masjid Agung Darul Ulum Selatpanjang. Disaksikan langsung oleh ratusan masyarakat Meranti. Setelah resmi memluk agama Islam, Nora berganti nama jadi Nur Aini.

Prosesi ini dilangsungkan setelah Salat Zuhur berjamaah di Masjid Agung.

"Tahniah dan sykur ke hadirat Allah. Mudah-mudahan di Bulan Ramadan ini, Nur Aini dapat melaksanakan amalam sesuai ajaran agama Islam. Mari sama-sama kita doakan agar beliau istiqomah dalam menjalankan ibadah Islam," kata Mustafa.

"Mudah-mudahanan Islamnya berkekalan sampai ke akhir hayat, insyallah kami dari dari Yayasan Fitrnah Madani siap membimbing beliau," tambah Mustafa.

Sementara Nur Aini mengaku memeluk agama Islam ini sudah memang diniatkan dari hatinya sejak lama.

Usai bersyahadat, Nur Aini mendapat ucapan selamat dari jamaah Masjid Agung Darul Ulum yang menyaksikan proses pengislaman dirinya. ***